نام کاربری:   کلمه عبور:        کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟  |  ثبت نام

قصه عشقی کهن از ایران باستان تا بلندای آسمان (قسمت نهم)

روزها و شبها با مشاهده تحریف و تخریب سنت پیامبر خون دل می خوردم و غم و اندوه فراغ رسول خدا و غصب منصب علی بن ابیطالب وصی و خلیفه بر حق رسول خدا هر چه بیشتر بر وجودم سنگینی می کرد. برای تسلی قلب مجروحم، وصیت های رسول خدا را مدام مرور می کردم .



در یک نشست، آن حضرت مرا به هفت چیز وصیت فرموده بودند که در هیچ حال و زمانی آن ها را ترک نخواهم کرد :

- وصیت فرمودند که همیشه به زیر دستان و پایین تر از خود نگاه کنم و به آن کس که بالاتر از من است نظر ننمایم .
- سفارش فرمودند تا فقرا را دوست بدارم و به آن ها نزدیک شوم و نگذارم حالت تکبر و غرور در من تقویت شود و به خلق خدا به چشم حقارت نظر نیافکنم .
- سفارش فرمودند تا حق را بگویم هر چند تلخ و ناگوار باشد .
- صله رحم کنم و با اقوام و خویشاوندان پیوند محبت برقرار کنم، هر چند آن ها قطع رحم کنند و بی مهری و دشمنی نشان دهند .
- وصیت فرمودند که ذکر لاحول و لاقوة إلّا بالله العلی العظیم را زیاد بگویم زیرا این ذکر گنجی است از گنج های بهشت .
- وصیت نمودند که در راه انجام وظایف دینی از سرزنش، ملالت کننده نهراسم و ناراحت نشوم .
- و فرمودند هیچ گاه از مردم چیزی درخواست نکنم.

در جنوب شرقی بغداد ، تقریبا در 6 فرسنگی آن، مدائن پایتخت خسروان و نماد بزرگی و نشان ارج و منزلت ایشان قرار داشت. عمربن خطاب، به اصطلاح خلیفه ی وقت، بر آن شد تا مرا فرمانروای مدائن کند.

هنگامی که مردم به استقبال من آمدند تا مرا به شهر وارد کنند ، مرا نشناختند.کاخ فرمانروایی را برایم آماده کرده بودند اما من ترجیح دادم دکانی را در بازار اجاره کنم تا در میان مردم حکم برانم و مواجبی از حکومت نمی پذیرفتم و برای امرار معاشم زنبیل می بافتم و می فروختم.

عمر مرا مزمّت می کرد که چرا زنبیل بافی می کنم و مدام نان جو می خورم ، و می گفت چرا عطا و احسان می کنی ، که با این کارها موجب ضعف سلطنت خداوند و سستی آن شدی !! من هم در پاسخ به او نوشتم :

ای عمر ! تو به من خرده گرفته ای که من زنبیل بافی می کنم و مدام نان جو می خورم . این دو کار عملی نیست که فرد مؤمن را به خاطر آن سرزنش و توبیخ کنند. به خدا سوگند ای عمر، خوردن نان جو، بی نیازی از بهترین خوردنی و نوشیدنی است و از غصب حق مؤمن و ادعای باطل نزد خداوند با فضیلت تر و محبوب تر و به تقوا نزدیک تر می باشد. من خود دیدم که رسول خدا ، هر گاه نان جو می یافت آن را تناول فرموده ، ضمن اظهار فرح و شادی از آن آزرده نبود . اما این که به عطا و احسان من اشاره کردی ! این را بدان من آن عمل را برای روز فقر و ناداری و نیازم پیش فرستادم و به خدا سوگند ، ای عمر من اصلاً به خوبی مطاعم و مشارب نظر ندارم و باک از نیک و بد آن ندارم ، زیرا غذایی که از حلق به گلو رود ، سدّ رمق گشته و نیروی بندگی خداوند را فراهم می کند و کافی است ، خواه آرد گندم و مغز گوسفند باشد ، خواه جوی بی مغز.
و این که گفتی من با این اعمالم موجب ضعف سلطنت خداوند و سستی آن می شوم؛ من نفس خود را خوار نمودم تا اهل مدائن مرا امیر ندانند بلکه مرا مثل پل بدانند، بر بالای آن تردد نمایند و هر گونه بار و ثقل که دارند بر من حمل نمایند. گویا زعم تو آن است که این گونه اعمال موجب وهن و ذلّت حضرت الوهیت و سبب ضعف سلطانیت پروردگار است !!!؟
بدان که ذلیل شدن در حین اطاعت و بندگی خداوند نزد من، از عزیز شدن در معصیت او محبوب تر است و تو خود می دانی که رسول خدا پیوسته با مردم الفت داشت و به ایشان نزدیک می شد و مردم نیز به نبوت و سلطانیت او چنان نزدیک می شدند که گویی حضرت رسول صلی الله علیه و آله یکی از مردمان بود. غذای آن حضرت درشت و غلیظ بود و لباس خشن و پلاس می پوشید و همه ی مردم اعم از قریشی، هاشمی، عرب ، سفید و سیاه همه و همه در دین مساوی و برابر بودند . شهادت می دهم که خود شنیدم آن حضرت می فرمودند: " هر که پس از من ولایت 7 نفر از مسلمانان را به عهده گیرد و راه عدل را پیش نگیرد ، خدا را چنان ملاقات کند که از او غضبناک باشد." بنابراین امیدوارم در برابر حضرت حق از امارت مدائن سالم بیرون آیم ...
بدان که من عهده دار ولایت اهل مدائن نشدم مگر این که به همان شیوه و سنت رسول خدا صلی الله علیه و آله اقامه ی حدود الهی جهت ارشاد آنان نمایم و به شیوه آن حضرت در میان ایشان رفتار نمایم . این را بدان که اگر خداوند تبارک و تعالی خیر و خوبی این امت یا اراده و ارشاد و هدایت این طائفه را داشته باشد ، بی شک اعلم و افضل این جماعت را والی ایشان گرداند ، و اگر این امت از حضرت حق ترسان بوده و تابع رسول خدا صلی الله علیه و آله و عالم به حق می بودند هرگز تو را امیرالمؤمنین نام نمی نهادند !! فاقض ما انت قاض إنّما فقضی هذه الحیاة الدنیا (سوره طه ، آیه72)
به طولانی شدن عفو و بخشش الهی مغرور نشو زیرا که عقوبت خداوند نیز در زمان خود خواهد رسید . بدان که عواقب عمل ناحق و ستم و کردار ناپسند و ظلم تو در دنیا و آخرت به تو خواهد رسید و در آینده از کردار ما تقدّم و ما تأخّر بازپرسی شوی .

آنچه که عمر غرق در تکبر و خود خواهی اش نمی خواست بپذیرد، آن بود که سنت و روش علی بن ابیطالب - کسی که خداوند فقط او را امیرالمؤمنین لقب داد- همان سنت رسول الله بود؛ عمر نمی فهمید که من با نیت برپاداری سنت رسول خدا و امیرالمومنین علیهما السلام و هدایت و یاری پیروان برحق آنان و برپا داری عدالت، وظیفه سنگین امارت مدائن را بر دوش گرفتم و در لحظه لحظه حکومتم در مدائن هرگز نامه ای را که مولایم امیرالمومنین -وصی بر حق رسول خدا- در این دوران به من فرستادند، فراموش نکردم :

« أمّا بعد : فإنما مثل الدّنیا مثل الحیّة : لیِّنٌ مسُّها ، قاتِلٌ سَمُّها : فَأعرِض عَمّا یُعجِبُکَ فیها ، لِقِلَّةِ ما یَصحَبُکَ مِنها ، و ضَع عَنکَ هُمومَها ، لِما أیقَنتَ بِهِ مِن فِراقِها و تَصَرُّف حالاتِها ؛ و کُن آنَسَ ما تَکون ُبِها أحذَرَ ما تَکونُ مِنها ؛ فَإنَّ صاحِبَها کُلَّما إطمَأنَّ فیها إلی سُرورٍ أشخَصَتهُ عَنهُ إلی مَحذُورٍ ، أو إلی إیناسٍ أزالَتهُ عَنهُ إلی إیحاشٍ ، والسّلام . »

« اما بعد : دنیا به مار می ماند ؛ ظاهرش نرم و زیباست ؛ ولی در درون زهر کشنده دارد ! بنابراین ، از هر چیز دنیا که توجه تو را جلب می کند اعراض کن ؛ زیرا به زودی از تو جدا خواهد شد و اندکی بیش مصاحب تو نخواهد بود . همّ و غمّ آن را از خود دور کن ؛ چرا که به فراق و دگرگونی حالات آن یقین داری . آن گاه که به آن سخت انس گرفتی ، درهمان حال به شدت از آن برحذر باش ؛ زیرا در همان زمان که انسان در آن به خوش حالی دل می سپارد ، او را به سوی مشکلات می فرستد و هر زمان که به آن انس می گیرد ، به تنهایی اش خواهد راند ! ... والسّلام .»


ادامه دارد...

 

بسم الله الرحمن الرحیم

از مسیحیت بیشتر بدانیم

یک شنبه، 10 آبان 1394
image
  مبشرین کلیسا دائما اسلام را متهم به قوانینی ضد زن میکنند .   و برای اثبات این اتهام تصاویری از زن در نگاه افراط گرایان به تصویر میکشند .   این در حالی است که در اسلام سفارش بسیاری به پاسداشت مقام زن شده است .   اما...
یک شنبه، 29 شهریور 1394
image
      خشونت یکی از نسبت های   باطلی ست که به طور مداوم مبشرین مسیحی و رسانه های غربی در باره اسلام به کار می برند . پاپ بندیکت شانزدهم در اولین سخنرانی خود در آلمان اسلام را دین خشونت نامید . دانمارک با کشیدن...

نحوه جستجو در سایت

1- اینجا کلیک نمایید.

2- عبارت مورد نطر خود را وارد نمایید.

3- اگر بدنبال مقاله ی یا جمله ی مشخصی هستید در قسمت "تنظیمات کلید واژه"، "عبارت دقیق" را انتخاب نمایید.

4- در قسمت "صافی جستجو بوسیله"، فقط "صفحات" را تیک بزنید.

5- به روی دگمه "جستجو" کلیک نمایید.

سوالات متداول

معرفي محصولات

 

 

مجموعه جزوات بررسی های تحلیلی و منصفانه پیرامون مسیحیت تألیف استاد دکتر فریدونی و کتاب محمّد و آل محمّد صلی الله علیهم اجمعین وعده انجیل از گروه پدر مهربان به چاپ رسیدند.

شماره تماس: 

از داخل ايران 09352404609

از خارج 9352404609-98

همچنین کتاب از فریب تا رهایی توسط مؤسسه آفاق به چاپ رسید.

تلفن تماس

22847035

22847786